موقع خرید راکت تنیس مراقب موارد زیر باشید


تنیس ورزشی راکتی است که بین دو نفر (سینگل) یا دو تیم دونفره (دوبل) انجام می‌شود. هر بازیکن یک راکت تنیس با صفحه‌ای از شبکه توری دارد. با استفاده از این راکت، بازیکن توپ لاستیکی که پوشش نمدی دارد را به زمین حریف پرتاب می‌کند. بازیکن یا تیمی برنده است که زودتر امتیاز نهایی را کسب کند. امروزه در همه کشورها این ورزش بازی می‌شود. تنیس به دلیل تجهیزات گران‌قیمت و نیاز به زمین مناسب، به عنوان یکی از ورزش‌های گران‌قیمت شناخته شده است. تنیس یکی از ورزش‌های المپیکی نیز هست. در برخی از کشورها به منظور جدا کردن این رشته از ورزش دیگری به نام تنیس شاهی (که در سالن و در زمینی با اندازه دیگری بازی می‌شود) و همچنین تنیس روی میز (پینگ پنگ) به آن تنیس میدانی می‌گویند. توپ و راکت تنیس، اصلی‌ترین وسایل لازم برای این بازی هستند.

در این مقاله راهنمای خرید راکت تنیس را برای شما تهیه کرده ایم و قصد داریم با ارائه توضیحات کاملی درباره این محصولات، شما را بیشتر با آن ها آشنا کنیم. چنانچه قصد دارید راکت تنیس خریداری کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا با اطلاع کامل از راکت تنیس خرید خود را انجام دهید.

انتخاب راکت تنیس مناسب

 
راکت تنیس چیست؟ 
راکت تنیس یک ابزار ورزشی است که شکلی شبیه یک پاروب کوچک دارد و در بازی‌هایی مانند تنیس و پینگ ‌پنگ برای زدن توپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته از ورقه‌های چوب برای ساخت بدنه راکت‌ها استفاده می‌شد، اما امروزه آن‌ها از فیبر کربن، فایبرگلاس، سرامیک و فلزهایی مانند آلیاژهای تیتانیوم ساخته می‌شوند.
راکت‌های آلومینیومی: 
معمولا برای افراد مبتدی به منظور ایجاد قدرت و راحتی بیشتر هنگام ضربه زدن با راکت تنیس، جنس بدنه راکت از آلومینیوم یا گرافیت انتخاب می‌شود. راکت های تنیس  آلومینیومی ارزان قیمت، محکم، مطمئن و معمولا سنگین بوده و افراد مبتدی و متوسط از آن‌ها استفاده می‌کنند.
راکت‌های گرافیتی:
برای افراد حرفه‌ای و کسانی که به ‌طور مستمر و حرفه‌ای تمرین می‌کنند، راکت از جنس گرافیت مناسب است. این نوع راکت‌ها سبک و مستحکم بوده و دارای قیمت بالاتری هستند و نسبت به راکت آلومینیومی، هنگام ضربه زدن به توپ ارتعاش کمتری ایجاد می‌کنند.
انواع راکت تنیس
در واقع ممکن است فرد به دلیل تعداد زیاد و تنوع راکت‌هایی که در بازار وجود دارند، نداند که چه راکتی مناسب اوست و این مسئله انتخاب گزینه صحیح را برای او کمی دشوار و دلهره‌آور می‌کند. به همین منظور در ادامه اصول اولیه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات راکت های تنیس و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها بر عملکرد ورزشکاران بیان می‌شود. سه نوع رایج از راکت‌های تنیس شامل موارد زیر هستند:
1- راکت‌های قدرتی
این اصطلاح توسط تولیدکنندگان برای راکت‌های قدرت محور استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد، این نوع از راکت‌ها:
صفحه راکتی خیلی بزرگ و بعضا فوق‌العاده بزرگ دارند (۱۰۶ تا ۱۳۵ اینچ مربع).
وزن آن‌ها کم است (۲۲۷ تا ۲۷۰ گرم).
کمی بلندتر هستند (۷۴ سانتیمتر).
سختی بیشتری داشته ومحکم‌تر هستند.
به منظور ایجاد بالانس دارای صفحه سنگین‌تری می‌باشند (گاهی اوقات تقسیم نیرو به صورت مساوی است) تا وزن کافی را در منطقه ضربه به توپ حفظ کنند. 
این راکت‌ها مخصوص بازیکنانی هستند که نوسان کمتر و کوتاه‌تری دارند و می‌خواهند نیروی مورد نیاز بیشتری از راکت تنیس دریافت کنند.
2- راکت‌های تویینر
مدل‌های مختلفی از این راکت‌ها با ترکیبی از یک سری ویژگی‌ها موجود می‌باشند که موجب ارتقاء کیفیت بازی می‌گردند. این راکت‌ها:
معمولا سبک‌تر هستند (۲۷۰ تا ۳۱۵ گرم). 
توسط صفحاتی کم وزن و صفحاتی که کمی سنگین هستند، متعادل می‌شوند و صفحه میدپلاس دارند (منظور راکت‌هایی است که صفحه آن‌ها بین ۹۵ تا ۱۰۲ اینچ مربع هستند).
معمولا طول زیادی دارند (۷۰ تا ۷۲ سانتیمتر).
معمولا این سری از راکت های تنیس دارای قدرت کم تا متوسط یا متوسط تا زیاد می‌باشند و برای بازیکنانی که به دنبال قدرت مانور بیشتری هستند، در سطح متوسط تا حرفه‌ای پیشنهاد می‌شوند.
 
3- راکت‌های کنترلی
این راکت های تنیس توسط بازیکنان حرفه‌ای و بازیکنانی که در آموزشگاه‌ها یا باشگاه‌های سطح بالا فعالیت می‌کنند، استفاده می‌شوند. این سری از راکت‌ها:
معمولا وزن بیشتری دارند (۳۲۰ گرم به بالا).
دارای صفحه راکت کوچکتری هستند (۸۶ تا ۹۸ اینچ مربع).
قطر کمتری دارند.
بدنه (بیم) آن‌ها منعطف‌تر بوده و به منظور حفظ قدرت مانور، بالانس آن‌ها با صفحه سبکتر ایجاد می‌شود.
بنابراین این راکت‌ها دارای قدرت کمتری هستند و برای بازیکنانی که خودشان قدرت کافی دارند و ترجیح می‌دهند تا راکتشان به کنترل بهتر توپ کمک کند، مناسب هستند. این راکت‌ها با طول بلند و طویل هم می‌توانند مناسب باشند.
مشخصه‌های مهم راکت تنیس
۱- وزن راکت تنیس
به دلیل آسیب‌های احتمالی به دست هنگام ضربه به توپ توسط راکت، وزن مناسب راکت دارای اهمیت است. کسانی هم که در ابتدای یادگیری ورزش تنیس هستند باید راکتی با وزن مناسب را انتخاب کنند. در واقع اگر راکت تنیس بیش از حد سبک انتخاب شود موجب ایجاد «سندرم آرنج تنیس‌بازان» Tennis Elbow)) یا آسیب‌دیدگی در قسمت آرنج می‌گردد. ممکن است تصور شود که بلند کردن راکت‌های سنگین‌تر، کمی سخت است اما با این راکت‌ها می‌توان ضربات قدرتی بسیار راحت‌تری داشت و به تسلط و کنترل کافی روی راکت کمک می‌کنند.
به طور کلی وزن یک راکت مناسب برای افراد آماتور بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ گرم است. انتخاب راکت تنیس برای خانم‌ها و آقایان باید با توجه به قد و وزن یا جثه آن‌ها صورت گیرد. به طور معمول پیشنهاد مربیان برای آقایان راکتی با وزن ۲۹۰ گرم (بدون زه) و برای خانم‌ها بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ گرم (بدون زه) است. با بالا رفتن مهارت بازیکنان، این وزن‌ها هم دچار تغییر خواهند شد.
۲- نقطه تعادل راکت تنیس Balance Point))
نقطه تعادل روی بدنه راکت تنیس به نقطه‌ای گفته می‌شود که اگر راکت در محل آن روی لبه‌ای صاف بوده، به گونه‌ای که تکیه‌گاهی از طرفین برای آن وجود نداشته باشد، راکت در حالتی متعادل قرار گیرد. نقطه تعادل ممکن است به سمت دسته یا سر راکت متمایل باشد. در صورتی که تعادل به سمت سر راکت باشد، سر راکت سنگین‌تر و اگر به سمت دسته یا گریپ راکت تمایل داشته باشد، راکت تنیس سر سبک‌تری دارد.
وزن راکت و رابطه آن با نقطه تعادل:
راکت‌های با وزن کمتر از ۲۸۵ گرم، سبک با سر سنگین هستند و برای بازیکنان آماتور مناسب هستند.
راکت‌های با وزن ۲۸۵ تا ۳۲۶ گرم متعادل و مناسب بازیکنان نیمه‌حرفه‌ای هستند.
راکت‌های تنیس با وزن بیشتر از ۳۲۶ گرم راکت‌های سنگین با سر سبک هستند و بازیکنان حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.
معمولا نقطه تعادل روی راکت با دو علامت اختصاریHL  (سر سبک (و HH (سر سنگین) نوشته می‌شود. 
3-زه راکت تنیس
معمولا زه راکت تنیس در سه شماره ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ساخته می‌شود که ضخیم‌ترین آن سیم شماره ۱۵  و نازک‌ترین سیم شماره ۱۷ است. با توجه به سیم زه هر راکت دارای میزان لرزش خاص است که روی بدنه آن نوشته شده است. با ضربه به توپ، کنترل و قدرت بیشتری توسط سیم‌های ضخیم‌تر ایجاد می‌شود؛ سیم‌های نازک‌تر دارای لرزش بیشتری هستند. به این معنی که تنش وارد به سیم هنگام ضربه بیشتر می‌شود. در این موارد از لرزه‌گیر برای راکت استفاده می‌گردد.
4-اندازه صفحه راکت 
نیرو یا پاور راکت دارای ارتباط مستقیمی با اندازه صفحه می‌باشد؛ صفحه بزرگتر نسبت به صفحه کوچکتر نیروی بیشتری در اختیار فرد می‌گذارد. همچنین صفحه بزرگتر برای ضربه زدن به توپ فضای بیشتر و نقطه اثر بزرگتری به فرد می‌دهد؛ بنابراین به دلیل نقطه اثر بزرگتر، می‌توان با خیال راحت‌تری به توپ ضربه وارد کرد.
امروزه راکت های تنیس در ابعاد ۸۵ الی ۱۳۵ اینچ مربع در اختیار خریداران قرار می‌گیرند؛ معمولا رنج انتخاب نرمال آن بین ۹۵ الی ۱۱۰ اینچ مربع است.
به طور کلی به بازیکنانی که دقت لازم برای ضربه زدن به توپ را پیدا کرده‌اند، توصیه می‌شود از راکت با اندازه صفحه کوچکتر استفاده کنند. این راکت قدرت مانور و کنترل بیشتری در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. اما نیرو و نقطه اثر راکت تنیسی که اندازه صفحه بزرگتری دارد، بزرگتر بوده و توصیه می‌شود که بازیکنان نیمه حرفه‌ای و آماتور آن را به کار برند.
شرکت سازنده
شرکت های گوناگونی در عرصه تولید و عرضه راکت تنیس، فعالیت می کنند. هر کدام از این شرکت ها توانسته است با ارائه محصولات خود، نظر بخشی از مشتریان را جلب کند.
 برخی از برند های مطرح در زمینه تولید راکت تنیس عبارتند از هد، ویلسون، دونیک، یونکس، یونیک، تالبوت تورو، استیگا، مکس پاور، دانلوپ، فاکس، باترفلای، ویش، فرندشیپ، تنکی فایبر، آدیداس، بابولات، وای تکس، اف زد فوزا، دراگون، دی اچ اس، جورکس، رویال کاپ، کلمن، مکس  و ... . محصولات این شرکت ها، هم اکنون به وفور در بازار یافت می شوند و از کیفیت مطلوبی برخوردارند.
قیمت 
شرکت هایی که در زمینه تولید راکت تنیس فعال هستند، محصولات خود را با قیمت های گوناگونی به بازار عرضه کرده اند. برخی از عوامل موثر در قیمت راکت تنیس عبارتند از نوع راکت، جنس گریپ، ابعاد گریپ، اندازه سر، شرکت سازنده و... . به طور کلی، این محصولات د فروشگاه های مجازی و حقیقی با قیمتی حدود  100 هزار تومان تا 2 میلیون تومان به فروش می رسند.
از مهم ترین نکاتی که در خرید هر محصول لازم است مورد توجه قرار دهید، تعیین میزان بودجه است که به شما کمک می کند تا از میان محصولات متنوع موجود در بازار، سریع تر به گزینه مورد نظر خود دست پیدا کنید.
یکی دیگر از نکات مهم در خرید راکت تنیس، این است که محصول مورد نظر خود را از فروشگاه ها و سایت های معتبر تهیه کنید و نیز در هنگام خرید به اصالت برند کالا توجه داشته باشید. چنانچه وسایل ورزشی مثل راکت تنیس، فاقد استاندارد های لازم باشد، ممکن است در هنگام انجام ورزش سلامت شما را با خطر مواجه کند.
منبع: emalls